مشکلات بيني هاي زيرتيغ رفته
کیست تخمدان.شرکت تولید عرقیات وگیاهان دارویی کاکامانی
گیاهان دارویی.آموزش درمان.ساخت داروگیاهی
بيني يکي از مهمترين اعضاي بدن در حفظ سلامت و داراي فيزيولوژي بسيار پيچيده اي است که وظايفي از قبيل حس بويايي، تنظيم دما، تنظيم رطوبت، تصفيه ذرات هوا و ايفاي نقش در تکلم را به عهده دارد.
امروزه بسياري بدون هيچ گونه آگاهي نسبت به اين عضو بدن، صرفاً به دليل نازيبا بودن بيني يا بيشتر زيبا شدن آن راضي مي شوند براي اصلاح و زيبايي زير تيغ جراحي بروند، بدون آنکه اطلاعاتي از عواقب پس از عمل جراحي داشته باشند.
جراحي پلاستيک بيني را مي توان جز چند جراحي شايع در جهان دانست، چرا که بيني عضوي مرکزي در صورت محسوب مي شود که هرگونه اشکال و ناهنجاري در آن مي تواند بقيه اعضاي صورت را تحت تأثير قرار دهد به همين دليل بسياري از بيماران پس از انجام عمل جراحي بيني خود، احساس مي کند بقيه اعضاي بدنشان نيز دستکاري شده است و برعکس اگر جراحي موفقيت آميز نباشد، تناسب تمام قسمت هاي صورت به هم مي ريزد.

دلايل شايع پزشکي جراحي بيني چيست؟
 

دوعلت شايع مشکلات تنفسي در بيماران داوطلب جراحي پلاستيک بيني اتحراف تيغه بيني و رشد بيش از اندازه شاخک هاي بيني است که همزمان با جراحي پلاستيک زيبايي بيني قابل اصلاح هستند، ولي علت سومي که شامل پوليپ هاي بيني و سينوزيت مزمن است بايد در مرحله جداگانه يي پيش از انجام جراحي پلاستيک بيني، تحت درمان مناسب قرار بگيرد.

درباره عوارض جراحي بيني توضيح دهيد؟
 

عوارض جراحي بيني به دو دسته تقسيم مي شود: در عوارض تنفسي معبر عبور هوا، پس از عمل تنگ مي شود و فرد مجبور مي شود مدام از دهان نفس بکشد و همين امر عاملي مي شود تا فرد دچار صدايي تو دماغي شود و بخاطر مشکلات چسبندگي بيني بايد به طور مداوم ترشحات بيني خود را پاک کند. اما عارضه دوم که مربوط به ظاهر بيني مي شود به دليل کم و زياد برداشتن بافت هاي بيني است. ممکن است در عمل جراحي، پرده هاي بيني بيش از حد کم شود که باعث ايجاد چال هايي عميق مي شود.
تجريه نشان مي دهد که اغلب بيماران علاقه يي به مصنوعي به نظر رسيدن بيني خود ندارند، چرا که در جامعه ما پذيرش يک بيني طبيعي بزرگ قابل قبول تر از يک بيني جراحي شده کوچک است. بنابراين در جراحي هاي بيني بايد سعي شود حداقل دستکاري روي بيني صورت بگيرد و براي از بين رفتن عوارض نيز بايد از برداشتن بسيار بافت ها پرهيز کرد.
در هر صورت جراحي بيني با توجه به استقبال زياد از آن در جهان، همچون معادله يي چند مجهولي است که بايد تمام فاکتورهاي لازم آن را در نظر گرفت و پس از عمل با پيگيري هاي صحيح از عوارض جدي آن جلوگيري کرد.

انگيزه افراد ازانجام چنين جراحي چيست؟
 

گاهي اوقات جوانان انگيزه يي کافي براي اين جراحي ندارند و صرفاً به اصرار ديگران تن به آن مي دهند که نمي تواند دليل توجيه کننده خوبي باشد، براي همين مشاوره با روان پزشک يک فاکتور مهم و تأثيرگذار است.

چند درصد از جراحي هاي بيني براي زيبايي دلايل روحي و رواني دارد؟
 

با توجه به بررسي هاي انجام شده که اغلب در کشورهاي اروپايي و آمريکا بوده است، حدود بيست درصد افرادي که جراحي زيبايي بيني انجام مي دهند مبتلا به اختلالات «روان نژندي» مانند اضطراب، وسواس و افسردگي و حدود هفتاد درصد نيز مبتلا به اختلال شخصيت خودشيفته و اختلال شخصيت وسواسي هستند و فقط ده درصد اعمال جراحي ناشي از حالت واقعاً غيرطبيعي بيني است.
همه ساله تعداد بسيار زيادي در ايران به خصوص تهران، عمل جراحي زيبايي انجام مي دهند که به طور عمده شامل جراحي بيني، ليپوساکشن (برداشت چربي از نواحي گوناگون بدن) و کشيدن پوست صورت براي برطرف کردن چين و چروک است. اين جراحي ها بيشتر براي احساس رضايت از ظاهر خود و به تعبيري افزايش اعتماد به نفس انجام مي شود. درصد زيادي از اين افراد مبتلا به اختلالات اضطرابي مانند بيماري وسواسي و همچنين اختلالات افسردگي هستند. تبليغات روزنامه ها و مجلات که به طور عمده همراه با عکس است نيز در ترغيب افراد مؤثرند.

جراحي بيني در چه قشري بيشتر ديده مي شود؟
 

از نظر سني، اعمال جراحي زيبايي بيني بيشتر در سنين 15 تا 25 سال انجام مي شود و در ميان تحصيل کرده ها و افراد مرفه فراوان تر است. هرچند طبقات اجتماعي متوسط و پايين هم با وجود هزينه هاي بالاي اين قبيل اعمال با تحت فشار قرار دادن خود و خانواده به اين امر اقدام مي کنند.

آيا براي انجام جراحي بيني نياز به مشاوره روانپزشکي است؟
 

به طور قطع بايد پيش از اقدام به اين عمل از مشاوره يک روان پزشک بهره گرفت زيرا اين افراد قبل از عمل در «ارتباط ميان فردي» مشکل دارند، اغلب گوشه گير و افسرده هستند، نسبت به ناراحتي هاي خود بصيرت و بينش کافي ندارند، ناراحتي خود را به اشتباه به ظاهر خود نسبت مي دهند و با عمل جراحي زيبايي براي از بين بردن آن اشکال اقدام مي کنند. از نظر شخصيتي نيز اغلب افرادي که جراحي زيبايي بيني انجام مي دهند، ويژگي هاي وسواسي بارزي دارند و در درجه دوم، افراد داراي شخصيت خودشيفته که کمال گرايي آنها متمرکز به خود و با هدف افزايش جذابيت است. اين اعمال را انجام مي دهند. در بعضي افراد که بيني بزرگ يا ناموزون دارند. عمل جراحي به افزايش اعتماد به نفس کمک مي کند، ولي تقريباً در بيشتر بيماران نتيجه خوبي ندارد. يک سوم اين بيماران خانه نشين مي شوند زيرا نگران هستند که از سوي ديگران مورد تمسخر قرار گيرند و حتي حدود يک پنجم آنها نيز اقدام به خودکشي مي کنند. ولي به جرأت مي توان گفت که بخش عظيمي از اين بيماران از رويارويي اجتماعي و شغلي دوري مي جويند و عملکرد اجتماعي آنها کاهش مي يابد.

جراحي بيني براي چه افرادي مناسب است؟
 

افرادي که از نظر شخصيتي مشکلي نداشته باشند، عملکرد خانوادگي، اجتماعي و شغلي خوبي داشته باشند و بهتر از همه با تأييد اطرافيان بيني آنها ظاهر نابهنجار و ناموزوني داشته باشد با اين عمل در تنفس آنها تاثير مثبت داشته باشد، مي توانند اقدام به عمل جراحي بيني کنند.
منبع: نشريه 7 روز زندگي، شماره 117


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:بینی ومشکلات,عمل ,درمان,,
ارسال توسط محمد
آخرین مطالب